CULTUL BAPTIST: Deficiențe teologice

de Mihai Levi Marian

Dumnezeu realizează mântuirea noastră în ciuda dușmăniei noastre și a respingerii Lui, El ne seduce inima prin Jertfa si iubirea Sa arătate la Cruce. Libertatea noastră, la care ținem atât de mult, vine în contrast cu oferta de-a primi o mântuire suverană care vine de la Dumnezeu. Cine se poate impotrivi iubirii și voii Lui?

Căci omul e incapabil, incapabil dar și răzvratit. De ce mai bagă atunci de vina? Căci El mântuie pe cine vrea El, când vrea El, si nimeni nu poate face nimic în acest sens. Lutul nu poate zice nimic Olarului (vezi Romani 9). Dar, sentimental, nu putem accepta asta și  ne răzvrătim: Nu este drept!! Dar drept ar fi să fim toți in iad.

Motoarele de căutare google, dau ponderea folosirii unor cuvinte în totalitatea cărților publicate de-a lungul istoriei:

Între anii 1500-1850 creste folosirea termenilor păcat, erezie.

Între anii 1850-2000 scade folosirea termenilor păcaterezie.

– excepție fac unele creșteri spontane, de exemplu  în vremea Celui de-al doilea Război Mondial, când  crește folosirea cuvintelor rai, iad, credință.

Însă, în ziua de azi, cuvinte ca păcat sunt aproape inexistente în comparație cu perioadele precedente de acum 500 de ani, oamenii nu mai vor să audă despre adevăr, erezie, teologie, dar nici despre păcat, har, mântuire. Oamenii nu mai vor să audă despre Dumnezeu.

Există două deficiențe teologice în Cultul Baptist:

1). O înțelegere greșită sau cel puțin superficială a căderii omului în păcat și a ceea ce s-a întâmplat atunci când omul a căzut în păcat, a ceea ce înseamnă consecințele căderii în păcat.

2). O înțelegere greșită a mântuirii prin credință și a nașterii din nou.

Mărturisirea de credință și statutul Cultului Baptistexprimă ce se presupune că am înțeles din Scriptură.

–  apare sintagma „doctrinar și organizatoric”, să crezi acestea, deci și organizatoric!

– toți baptiștii trebuie să aibă o credință unitară;

– omul e creat cu voință liberă de a alege binele sau răul (corect);

-incapabil de a face voia lui Dumnezeu VS inclinarea spre rău și păcatul din ființa sa;

Omul fiind ființă liberă, omul a rămas ființă liberă, chiar dacă a căzut în păcat, chiar dacă este sub condamnarea păcatului, chiar dacă moștenește sămânța păcatului, chiar dacă moștenește înclinarea spre rău și firea păcătoasă. Omul este ființă liberă.

Dacă omul este depravat total [concept arminian – Jacobus Arminius (1560–1609)], atunci, el nu are cum să fie responsabil. Omul s-a născut așa și nu poate să fie altfel. El n-are cum să fie culpabil după gândirea celor care afirmă asemenea teologie.

Și homosexualii vin cu aceleași argumente, că ei s-au născut așa, deci cu ce sunt ei vinovați? Dar noi știm că nu e așa. Sau răspundem conform teologiei de care vorbimcă e deficitară, da, într-adevăr n-ai ce face, te-ai născut așa, cu înclinațiile astea scârboase. Nu ești liber, înlăuntrul tău ești constrâns. Așa vom răspunde? Așa răspunde un baptist din România? Nu, el nu trebuie să răspundă așa.

 Ascultă (baptisul ar vorbi astfel homosexualului): și eu m-am născut robit de păcat, cum tu ai porniri homosexuale păcătoase, eu am porniri heterosexuale păcătoase. Cum tu ai tendința și dorința să păcătuiești cu un alt bărbat, și eu am tendința să păcătuiesc cu o altă femeie. Și eu sunt condamnat pentru tendințele și dorințele acelea păcătoase, pentru că, deși m-am născut cu ele, sunt ale mele (și e ceva rău, păcătos) căci sunt împotriva Cuvântului și voii lui Dumnezeu (Creatorul meu).

Dar vestea bună – am continua – este că nu trebuie și poți să NU fii înrobit, deoarece  există iertare, există o soluție pentru păcatul care este parte din ființa ta.

Vedeți, în concepția acestei teologii, omul trebuie să fie o ființă liberă, absolut liberă, ca să fie răspunzător înaintea lui Dumnezeu. Aceasta nu este o obiecție teologică, cât este o obiecție filozofică. Biblia nu spune acest adevăr.

Biblia spune că omul care a căzut în păcat, prin Adam, este responsabil în fața lui Dumnezeu pentru păcatul lui. Chiar dacă este născut în păcat. Chiar dacă este incapabil să facă binele. Chiar dacă tendințele lui, înclinația lui, gândurile lui sunt toate îndreptate spre rău. Poate avea loc un argument filozofic, aici, dacă asta e drept sau nedrept, dar nu un argument teologic, aici. Biblia ne spune ce este drept și ce nu este drept. Și dreptul este definit în termenii definiți de Dumnezeu care hotărește cum se definește dreptul. Altfel spus, Dumnezeu este dreptatea.

Pentru cei care aderă la această teologie, un Dumnezeu care condamnă un om, fără ca acel om să aibă o șansă egală, de-a alege între bine și rău, este total dezgustător sensibilităților lor umaniste. Cum poate Dumnezeu să-l condamne pe om pentru păcatele lui, dacă s-a născut așa?

Dar cultul baptist în mărturisirea de credință spune prea puțin despre doctrina păcatului. Și ai impresia că nu prea ai pentru ce trebuie să fii mântuit după ce citești ce scrie acolo.

Înțeleg că Adam a fost liber și a ales să nu asculte de Dumnezeu. Și, de asemenea, înțeleg că și eu sunt liber și am ales […]

Urmăriți VIDEO întreaga expunere a fr. Mihai Levi Marian:

s u r s a

____________________________________________________

https://baptistireformati.wordpress.com/2017/06/26/analiza-miscarilor-religioase-principale/

Advertisements

One thought on “CULTUL BAPTIST: Deficiențe teologice

  1. Dan

    Eclesiastul 1:8 Toate lucrurile sunt într-o necurmată frământare, aşa cum nu se poate spune; ochiul nu se mai satură privind şi urechea nu oboseşte auzind.
    Dar aceasta este deopotriva pentru cel dornic si iubitor de Dumnezeu si Imparatia Lui.
    Dar truda nebunului are ceva asemenea, nici el nu oboseste:
    Eclesiastul 10:15 Truda nebunului oboseşte pe cel ce nu cunoaşte drumul spre cetate. –
    Eclesiastul 12:12 DÎncolo, fiule, ia învăţătură din aceste lucruri; dacă ai voi să faci o mulţime de cărţi, să ştii că n-ai mai isprăvi, şi multă învăţătură oboseşte trupul.
    Isaia 40:28 Nu ştii? N-ai auzit? Dumnezeul cel veşnic, Domnul a făcut marginile pământului. El nu oboseşte, nici nu osteneşte; priceperea Lui nu poate fi pătrunsă.
    Isaia 55:7 Să se lase cel rău de calea lui şi omul nelegiuit să se lase de gândurile lui, să se întoarcă la Domnul care va avea milă de el, la Dumnezeul nostru, care nu oboseşte iertând.
    Lupta dintre partide nu duce decat la pieire celor ce o practica!

    Cauta sa fi evlavios! Este poate invatatura pe care Marian Levi, de ar fi platit tribut, sa se axeze…! N-ar mai fi ratacit…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s