Emanuel FEDUR: Diferențierea păcatelor

emanuel-fedurCurvia sau orice alt fel de necuratie, sau lacomia de avere nici sa nu fie pomenite intre voi, asa cum se cuvine unor sfinti. (Efeseni 5:3)

M-am oprit la acest pasaj foarte practic  și foarte clar. Și doresc să mă opresc aici la ce spune apostolul Pavel:

Anumite păcate să nu fie nici măcar pomenite între voi.

Ca si cum, probabil că altele, că suntem oameni si gresim, mai pot apărea. They are likely to occur. Dar sunt anumite păcate, spune Biblia aici, care să nu fie pomenite în veac în biserica lui Dumnezeu. Apostolul Pavel e foarte serios. Spune: Oameni buni, astea, niciodată să nu se audă între voi. Orice ar fi, dar astea sunt păcate deosebite și n-ar trebui să se audă între voi. Cum spune acolo, ‘cum se cuvine unor sfinti’. Adica, nu toate păcatele sunt la fel. Există păcate deosebite, speciale, pe care Biblia le condamnă mai deosebit decât altele. Și Biblia spune clar: Feriți-vă de ele. Fugiți de ele. Sunt păcate serioase, grave, de moarte. Păcate, cum spunem noi, capitale.

De foarte multe ori am auzit această perspectivă, mai ales în aceasta țară: păcatele sunt la fel. Nu-i nici o diferență între mine care curvesc și între tine care ești un fățarnic, ești un om bârfitor, suntem la fel. Păcatul este păcat, dle! FALS. Complet nebiblic. Biblia nu spune că toate păcatele sunt la fel. Este drept că păcatul este păcat si nici un păcat nu poate fi minimalizat si numit nepăcat. Dar, pacatele NU sunt la fel. Spune Biblia aici: sunt niste păcate grozave  pe care spune Pavel, n-ar trebui să le auziti niciodată. Sunt speciale, groaznice. Feriti-va de ele.

Și nu numai pasajul acesta, sunt multe pasaje in Biblie care spun ca anumite păcate sunt deosebite, sunt foarte grave. Vreau să vă întreb și vreau să vă dau niște exemple  și să vă explic de ce nu toate păcatele sunt egale, cum încearca unii, de obicei cei care au un libertinaj moral, să spună: Domnule, e tot una că eu sunt homosexual și tu bârfești. Ăștia, de obicei folosesc argumentul acesta că păcatul este păcat ca să-și acopere păcatele lor mari. Asta nu înseamnă că noi nu ne pocăim de păcatele noastre mai mici. Trebuie sa ne pocăim. Orice păcat este păcat și până nu ne pocăim, el este valabil în viața noastră. Însă asta nu minimalizează păcatul unora care trăiesc cu bună știință și spun: taci, că și tu ești fățarnic, pocăituleEsti ca mine, care fumez și beau. NU! Nu este adevarat.

Pacatele mari nu trebuie sa fie minimalizate in biserica lui Dumnezeu, ca sa lasam asa un relativism, ca pana la urma si ei si noi, tot pacatosi suntem! E foarte periculoasă perspectiva aceasta si foarte nebiblică. In primul rând sunt păcate care sunt intentionate si premeditate. Unele nu sunt. Vrei să spui că e acelasi lucru? Vrei să spui că atunci când fără să am intenția, m-am supărat si ți-am spus o vorbă, e tot una ca atunci când premeditezi  si vorbești  despre curvie? … mă duc să …! Ce, din greșeală am căzut în patul aproapelui meu? Nu-i tot una. Intenția, premeditarea e pedepsită in America mai grav decât ceva care ai făcut fără să-ți dai seama. Când un păcat este premeditat, o crimă este premeditată, se plătește mult mai scump chiar și pe pământul acesta. Până și oamenii lumii au înțelepciunea aceasta.

Efectul nu-i acelasi. Pacatele sunt mai mari, sunt mai mici, in functie de efectul care-l au. Se vorbeste mult de violența in familie. Dar nu-i tot una că ai spus o vorbă. Și aia e violență verbală. Sau ai dat o palmă. Sau ai batut-o. Sau ai maltratat-o sau chiar ai omorât-o. De ce? Pentru că efectul este altul. Și statul și Dumnezeu privesc lucrurile diferit din cauza efectelor păcatelor noastre.

De asemenea, ne uitam la consecinte. Cand spun consecinte, vreau sa spun efecte pe termen lung. Bârfa mea de moment, mânia mea de moment, nu are efectele pe care le are poate curvia despre care vorbeste Pavel aici, pentru ca in urma curviei tale, consecintele sunt groaznice. Este divorț. Sunt copii care vor fi fără tată sau mamă si sunt copii din flori. Și degeaba te pocăiesti tu peste un an că copilul ăla rămâne si o să-l vezi [ai pe conștiință]  până mori. O să fie ca un spin in ochi, asta este rezultatul  si consecinta păcatului meu. Eu mi-am cerut iertare că te-am jignit si a trecut, efectul este minim. Dar cand tu ai facut un copil din flori, pacatul acela este mai mare pentru ca are o consecinta care rămâne. De aceea, nu putem spune că toate păcatele sunt la fel.

Ceea ce ma surprinde pe mine in textul acesta, fratii mei, este că in lista păcatelor speciale sunt două pe care eu nu m-am asteptat să fie puse impreuna (nu este in acord cu standardul meu cultural, de loc). Care sunt aceste pacate speciale despre care vorbeste Pavel astazi? Spune asa:  Curvia* sau orice altfel de necurăţie, sau lăcomia de avere nici** să nu fie pomenite între voi, aşa cum se cuvine unor sfinţi. Extraordinar. Asocierea asta e surprinzatoare. Nu m-am asteptat sa spuna Pavel: curvia si lacomia.

Dupa standardul american, cultura de aici, lacomia si mai ales necinstea este ingrozitoare. Sa te fereasca Dumnezeu să minți.  Să te ferească Dumnezeu să înșeli din lăcomie și să furi la taxe. Un american autentic care ține la honesty si la cinste, asa cum cultura asta este bine instruita, va spune foarte clar. Ba mai mult, dacă e si crestin, îți vine cu Biblia: dați Cezarului. Sa te fereasca Dumnezeu, asta-i pacat de moarte in cultura locală. Dar curvia nu-i chiar asa gravă. Și pentru ei asociația asta e surprinzătoare pentru că există o laxitate (moliciune) morală.  Există o permisivitate morală crescând in cultura in care trăim,  și in biserici, care spune: Păi, dle, până la urmă curvia sau bârfa… (tot păcate sunt). Ei  spun mereu, si multi tineri preiau învățătura asta: e tot una. Si pentru ei e surprinzator: Dle, dar chiar asa grav îi? Totusi, până la urmă trebuie să fim toleranțiTrebuie să lăsăm oamenii să se bucure de viață. 

Da, Biblia spune că și lacomia și curvia sunt păcate grele inaintea lui Dumnezeu.

Eh, când treci la români, este invers. In satul românesc, divortul nu se pomenea, te mutai din sat. Curvia era condamnată până și de ortodoxi: NU ți rusine, măi, să-ti înșeli nevasta? Mă, nemernicule, nu ți rusine să te duci tu la vecina ta? A fost o cultura foarte stricta față de pacatele astea si daca se făceau si nu erau (mai apoi) publice ca in America. Nu-si permitea sa bage nevasta la divort ca s-a saturat si are chef de vecinul. Nu se pomenea, cultura făcea o presiune. Te jigneau oamenii: Nu ți rusine, măi femeieBagă-ti mintile in cap. Dar lăcomia nu-i o mare problema la români. Si aici e surpriza lui Dumnezeu in aceasta dimineață, din Biblie, pentru noi românii. ‘Pai frate, acuma stim ca curvia-i grava, dar, lacomia, pacat de moarte? Păi frate, noi toti…. Care, nu…?’

Ăsta-i motto-ul românilor: Păi, toti ne mai lăcomim. Tu nu vrei sa ai mai mult, frate? De aceea, Cuvantul lui Dumnezeu vine într-o critică serioasă pentru atitudinile noastre sau a tendințelor noastre de cultură românească si ne spune: lăcomia este in aceeasi categorie cu curvia. Asta spune textul, fratilor. “Curvia* sau orice altfel de necurăţie, sau lăcomia de avere nici** să nu fie pomenite între voi, aşa cum se cuvine unor sfinţi.” Este un păcat de moarte. Este un păcat grav. Si toti românii care considera că nu-i grav, să se trezească. Si toti românii care sunt prinsi de păcatul lăcomiei să-si revină. Dumnezeu ne striga prin Duhul Sfant si prin cuvant:comia si curvia să nu se pomenească între voi. Sunt păcate mai deosebite. Dumnezeu să ne trezească mintea  sănătoasa prin înștiințări.

Vreau sa mai completez ceva aici. Cuvantul spue foarte clar, ca sa ne fie clar: curvia sau orice alt fel de necurăție. Biblia nu este foarte grafica. Cand e vorba de sexualitate, nu da descriptii cum dăm noi uneori. Nouă ne place un limbaj specific si descriptiv. Aproape că sugeram oamenilor ce ar trebui să facă, nu ce sa nu faca. Biblia este foarte sumara si nu este o carte de sexologie, cum ar vrea unii. Nu are cuvinte moderne ca lesbianism, homosexualitate, perversitate că nu existau in vremea aceea. Dar cuvantul spune foarte clar: curvia sau orice altceva din sfera asta.

Ca sa ne fie foarte clar, astazi, cand voi vorbi despre pacatul acesta, ma refer la toate pacatele sexuale, ca asta spune textul aici: curvia sau orice altceva de felul acesta. Orice necuratie. Biblia nu vorbeste despre masturbare. Nu vorbeste de pornografie, dar spune clar: toate necuratiile sexuale  sunt pacat. Sa ne fie foarte clar, ca spun unii: Biblia nu spune nimic despre lesbianism. Nu spune nimic despre perversitati. Frate, unde scrie? SCRIE. Aici scrie: curvia sau orice altfel de necuratie. (13:22) Dumnezeu sa ne ajute sa ne ferim de toate, ca toate sunt in categoria aceasta  a pacatelor sexuale  care sunt grave. Ca atare, gandul meu de introducere a fost acesta: nu incercati sa minimalizati pacatele acestea  nici prin mesajele de la amvon, nici prin sfaturile pe care le dati. Harul pe care noi trebuie sa-l aratam pacatosilor si dragostea lui Dumnezeu nu minimalizeaza gravitatea unor pacate. Sa ne fie clar, nu putem spune ca, de fapt, curvia, homosexulaitatea si pacatele astea care apar tot mai des intre noi in aceasta cultura, sunt ca si barfa si fatarnicia. Dumnezeu ne cheama sa intelegem sisa pastram standardul lui Dumnezeu. Ce e grav in ochii lui Dumnezeu este grav.  Ce este urat si scarbos, cum spune Biblia, ramane urat si scarbos in ochii lui Dumnezeu. Si trebuie sa pastram standardul si ierarhia pe care Dumnezeu o stabileste.

De ce sunt pacatele acestea speciale? Vreau sa ne uitam acum la contextul in care Pavel ne spune ce ne spune….. (Notites din primele 14:42 minute, mai sunt aprox 29 de minute din mesaj)

  • Păcatul este plăcut, de aia aleargă oamenii cu grămada acolo si beau din izvorul interzis.
  • Curvia este o imitație a iubirii adevarate a lui Dumnezeu. Este cel mai pervers fake (fals), cea mai urata imitatie, dar gustoasa, pe care diavolul a scos-o in lume si care distruge familii si vieti de copii inocenti. Pacatul acesta al curviei, Dumnezeu sa-l scoata din vietile noastre, daca e acolo si sa nu se pomeneasca in biserica Domnului pacatul acesta niciodata.

VIDEO by Credo TV

Diferentierea pacatelor (partea a 2-a)

Intrebarea este: cum patrund aceste pacate si cum se vindeca aceste pacate?

Cum trebuie sa vorbim ca curvia și lăcomia să nu ne prindă?

Noi nu promovam har fara pocainta. Nu exista har fara intoarcere la Dumnezeu, fara regret, cainta. Dumnezeu sa ne invete El ce inseamna harul. Cum predicam despre har? Asta e solutia la curvie: pocainta. Nu vreau sa reprezint aici un curent taliban care spune ca e pacatul de neiertat. Dimpotriva, daca sunt oameni prinsi, vreau sa spun ca exista har. Eu cred ca pacatul lacomiei, al curviei, si celelalte necuratii (toate din sfera sexualitatii) se pot ierta. Dumnezeu le iarta. Dar, cu conditia sa te pocaiesti. Sa te intorci. Acuma, Azi. Aici. Sa te lasi. SI daca te lasi si te pocaiesti, Dumnezeu iti da har. Cred si afirm, vreau sa proclam harul lui Dumnezeu asa cum este el in Biblie. Dumnezeu iarta pacatele astea. Dumnezeu primeste astfel de pacatosi acum, aici si azi. Marit sa fie numele Lui in veci. Este bun. Dar este bun cu cel care se pocaieste. Cu ceilalti, nu. Nu se da har.

De altfel, aici avem o imagine: din pricina acestor lucruri vine mania lui Dumnezeu peste fii neascultarii. Aici, din punctul meu de vedere, este o trimitere la Sodoma si Gomora, la Vechiul Testament. Si vreau sa spun ceva foarte clar pentru cei care relativizeaza pacatele: Sodoma si Gomora au fost pedepsite, nu pentru barfa, sa fie clar. Sodoma si Gomora n-au fost pedepsite pentru fatarnicie. N-au fost pedepsite pentru nu stiu ce aroganta epica. Au fost pedepsite pentru pacate sexuale care sunt grave si trebuie sa ramana asa in predicile noastre. Mania lui Dumnezeu vine in urma acestor pacate.

Despre cei care continua in pacatul curviei: Biblia nu prevede acceptarea neconditionata. Biblia prevede sa ai compasiune, sa-ti fie mila, dar nu poti sa accepti un om cu drepturi depline pana nu se pocaieste.

Advertisements

One thought on “Emanuel FEDUR: Diferențierea păcatelor

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s