Artificialitatea este o boală a sufletului

Tozer A.WAbsența sării face ca multe din predicile noastre să fie insipide si plictisitoare

A.W. Tozer

„Când eram tânăr și abia începeam să observ scena umană, un lucru care m-a surprins puternic a fost artificialitatea predicatorilor. Lumea în care trăiau ei era, mi se părea mie, departe de realitate.

Eu nu am crescut într-o familie creștină, prin urmare nu am fost familiarizat cu limbajul religios convențional. De aceea, când se întampla să aud o predică, ascultam cu o ureche netocită de obișnuință. Cât de ciudat îmi sunau predicatorii, cât de artificial tonul lor și cât de nenaturală comportarea lor!

Și ei erau oameni, fără nici o îndoială, dar le lipsea complet candoarea și franchetea pe care le vedeam în ceilalți oameni. Lipsea abordarea îndrăzneață, de la om la om. Ei păreau a se teme de ceva, deși nu puteam spune de ce anume, căci cu siguranță persoanele supuse, răbdătoare, aproape indiferente care îi ascultau erau destul de inofensive. Oricum, nimeni nu acorda multă atenție celor spuse de ei.

Și totuși, ei vorbeau cu atâta precauție, parcă pe un ton de scuză, încât aveai impresia că ar fi preferat să tacă din când în când pe câțiva dintre ei, am înțeles semnificația proverbului francez (deși nu l-am auzit decât cațiva ani mai târziu): „Există trei sexe: masculin, feminin și cel al predicatorilor”.

Ei bine, eu sunt întru totul de partea predicatorilor și nu mă aștept ca ei să fie desăvârșiți, dar sunt, de asemenea, întru totul în favoarea sincerității. Nu pot să cred că cineva care vorbește cu precauție poate să vorbească eficient. Timiditatea îi va zădărnici eforturile, lipsindu-le de orice putere.

Este adevărat că Biserica a avut de suferit din partea oamenilor agresivi, care mai degrabă s-ar fi bătut decât să se roage, dar a suferit mai mult din cauza predicatorilor timizi, care preferau să fie amabili decât să acționeze drept. Aceștia din urmă au produs mai mult rău, chiar și numai pentru motivul că sunt așa de mulți. Totusi eu nu cred că trebuie să alegem intre cele două categorii. Este intru totul posibil a avea si dragoste, si curaj in acelasi timp, a fi si sinceri, si loiali. ”Vorbirea voastră să fie intotdeauna cu har, dreasă cu sare”. Coloseni 4:6

Absența sării face ca multe din predicile noastre  sa fie insipide si plictisitoare. „Poate fi mâncat fără sare ceea ce este insipid? Sau are vreun gust albușul de ou”?

Poate că școlile noastre teologice gresesc aici. Ele se luptă să formeze predicatori care să fie totul pentru toti oamenii, dar intr-un sens la care Pavel nu s-a gândit niciodată. Vor cu orice preț ca studentii lor să fie cultivați si fac asta extrăgând din acestia toată sarea și lăsând numai o dulceața și o lumină care, unora dintre noi, nu ne pare deloc a fi nici dulceață, nici lumină. Tot ce este natural, autentic, original este îndepărtat cât se poate de mult. Orice sunet strident e eliminat din vorbire, orice exprimare colțuroasă este dată la o parte cu grijă.

Tânărul este învățat să gesticuleze cu grație, să zâmbească imperceptibil și să pară cât mai cult. Limbajul direct pe care oamenii îl folosesc în mod natural când vorbesc unii cu altii, este înlăturat, fiind înlocuit cu un jargon confuz, ambiguu și bombastic. Rezultatul final este artificialitate și ineficiență (lipsa de autenticitate).

Dar sa revin la experienta mea: prin indurarea lui Dumnezeu, mi s-a oferit posibilitatea, mai tarziu, sa aud un evanghelist  care era cu adevarat om si care le-a facut ascultatorilor lui complimentul de a-i considera si pe ei oameni. El stia ce voia sa spuna si o spunea fara teama; iar oamenii intelegeau spusele si sau le acceptau, sau le respingeau. Slava Domnului, multi dintre ei le-au acceptat.

Orice om care se ridica sa vesteasca Cuvantul trebuie sa vorbeasca cu ceva din autoritatea cutezatoare a Cuvantului insusi. Biblia este cartea dragostei supreme, dar, in acelasi timp , ea spune lucrurilor pe nume, cu toata franchetea. Scriitorii ei nu sunt niciodata neciopliti sau neamabili, dar sunt, in mod constant  onesti si pe deplin deschisi. Tot ce scriu ei este marcat de un mare sentiment al urgentei.  Ei sunt profund preocupati de decizii morale. Pe ei ii intereseaza mult mai mult gloria lui Dumnezeu si binele oamenilor decat protocolul.

Cineva ar putea fi tentat sa ii ofere sfaturi tanarului predicator, pentru a-l impieica sa devina un simplu furnizor de platitudini religioase artificiale, dar o analiza mai atenta arata cat de inutil ar fi acest lucru. L-ar putea indemna sa-i studieze pe cei mai buni scriitori si vorbitori, sa isi dea silinta sa fie original, sa cerceteze cu atentie lucrurile inainte de a vorbi despre el, sa evite cliseele, sa foloseasca un limbaj natural; dar aceasta inseamna a nu fi realist. Artificialitatea religioasa nu este o chestiune tehnica, ci una profund umana si spirituala. Este o boala a sufletului care nu poate fi vindecata decat de Medicul sufletelor.

Pentru a scapa de capcana artificialitatii, este necesar ca omul sa aiba o experienta personala si profunda cu Dumnezeu. El trebuie sa-I fie total consacrat lui Christos si sa aiba ungerea puternica a Duhului Sfant. Mai mult, el trebuie sa fie eliberat de frica de om. Atentia lui trebuie sa se concentreze asupra lui Dumnezeu, si nu asupra omului. El trebuie sa lase ca in predicile lui sa apara si tot ce ii este lui scump. In fiecare predica a lui trebuie sa lase afara tot ceea ce ii este scump lui. Trebuie sa predice astfel , incat sa-si puna in primejdie viitorul, slujba, chiar si viata. Trebuie sa lase in seama lui Dumnezeu consecintele si sa vorbeasca precum unul care nu va mai avea mult de vorbit pana cand va fi chemat la judecata. Daca procedeaza astfel, oamenii vor sti ca aud un glas, si nu doar un simplu ecou.”

Autor: A.W.Tozer (1897-1963)

Sursa: https://awtozero.wordpress.com/2010/03/13/artificialitatea-este-o-boala-a-sufletului/

Advertisements

2 thoughts on “Artificialitatea este o boală a sufletului

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.