Alexander Pruss: Perspectiva creștină asupra sexualității

One Body, An Essay in Christian Sexual EthicsCARTE: PERSPECTIVA CREȘTINĂ ASUPRA SEXUALITĂȚII

Bigoți, îngusti la minte, înapoiați, arhaici, închizitori, medievali, habotnici: acestea sunt unele din multele etichete care sunt aplicate creștinilor și persoanelor tradiționale care afirmă perspectiva creștina asupra sexualității.

Sunt acuzati de antipatie față de cei care nu gândesc ca ei. Că sunt lăsați în urmă de marșul “normal” și “progresist” al istoriei, ori condamnați de ea. Că sunt plini de prejudicii. Că trebuie să fie reeducati în spiritul ideologiei “progresiste” a sexualitatii post-moderne si să-si conformeze gândirea dupa ea. Li se impune să accepte că sexualitatea nu e o functie imuabilă a naturii umane ci un atribut socializat de-a lungul vieții, în constantă moțiune.

Radicale aceste idei, nu? Astăzi punem în contrast perspectiva seculară și creștina a sexualității, un lucru care încă nu l-am făcut. Începem cu un articol șocant publicat săptămâna trecută în presa britanică.

BIZAR: Conferința despre normalitatea pedofiliei

Cititi articolul aparut pe 5 iulie in publicatia britanica The Telegraph si intitulat “Paedophilia is natural and normal in males” (Pedofilia e naturala si normala la barbati”)  http://www.telegraph.co.uk/comment/10948796/Paedophilia-is-natural-and-normal-for-males.html] Ceea ce de-a lungul miilor de ani de experienta umana barbatii nu au stiut despre ei insisi, afla citind in acest articol: “majoritatea barbatilor probabil ca sunt pedofili si hebefili”, (“the majority of men are probably paedophiles and hebephiles”) afirma “profesorul” Philip Tromovitch, de la Universitatea Doshisha din Japonia. [Nota AFR: “hebefil“ e un termen care denota preferinta sexuala a barbatilor pentru  minorii intre 11 si 14 ani] Afirmatia asta, si altele la fel de bizare, au fost facute in cadrul unei conferinte tinute in iulie 2013 la Universitatea Cambridge din Marea Britanie. Subiectul dominant al conferintei a fost “normalitatea pedofiliei”. La ea au participat atit academicieni cit si pedofili care fusesera incarcerati in trecut pentru pedofilie, intr-un cuvint un asortiment de persoane sordide care fac agitatie pentru legalizarea relatiilor sexuale ale adultilor cu minorii. Concluzia conferintei a fost ca la barbati “interesul in pedofilie e natural si normal”.

In anii 70 si 80, afirma acelasi articol, in culoarele si camerele din dos ale studiourilor BBC perversiunile sexuale se practicau cu aprobarea tacita a forurilor de conducere, inclusiv pedofilia. Astazi, incercarile de normalizare a pedofiliei sunt desemnate ca incercari “eroice” de a da la o parte niste “limite represive” impuse de societate impotriva adultilor care prefera relatii sexuale cu minori, ori “represiunea sociala extrema” a unei minoritati sexuale pe care societatea nu o intelege. Unii dintre profesorii care au tinut conferinta din iulie 2013 predau, in vara acestui an, cursuri in normalitatea pedofiliei in universitati britanice. Noua teorie care e vinturata, asemenea transgenderismului, esta ca de fapt copilaria nu constituie un aspect biologic al fiintei umane, ori un stadiu biologic, ci o prezumtie construita social, la fel ca identitatea sexuala.

Perspectiva crestina asupra sexualitatii

Revolutia sexuala si evolutia ideologiei sexuale se desfasoara cu o rapiditate atit de mare, incit e practic imposibil sa fii la curent cu toate, chiar si pentru cei care isi dedica mult timp acestor subiecte. In acest context, insa, se impune o intrebare cruciala: care este perspectiva crestina asupra sexualitatii?

Majoritatea dintre noi nu meditam asupra acestui subiect, il ignoram ori suntem indiferenti. Regretabil, teoria seculara a sexualitatii e cu multi pasi in fata perspectivei crestine asupra subiectului. Rare sunt publicatiile care trateaza subiectul din perspectiva crestina. In anii 70 si 80 sustinatorii homosexualitatii au publicat volume masive care atacau fundamentele crestine ale sexualitatii fara ca autorii ori academicienii crestini sa raspunda pe masura. Totusi, mai bine mai tarziu decit nici odata.

In 2013 Alexander Pruss, profesor de filosofie la Baylor University in Texas, a publicat o carte despre perspectiva crestina asupra sexualitatii. Intitulata One Body, An Essay in Christian Sexual Ethics (“Un singur trup: un eseu in etica sexuala crestina”), cartea deja a facut multe valuri si a fost aclamata de comentatorii crestini din America ca un volum “terific si extraordinar,” o lucrare de mare anvergura academica, o realizare de notorietate in domeniu. E vazuta de unii comentatori ca cea mai reusita carte privind perspectiva crestina asupra sexualitatii. Altii vad cartea ca un volum care contine o sumedenie de argumente greu de combatut cu care chiar si comentatorii seculari vor trebui sa se confrunte de acum inainte. In cele 442 pagini de text cartea lui Pruss puncteaza cu confidenta si elocventa frumusetea persepectivei crestine asupra sexualitatii.

Structura cartii

Lecturarea cartii lui Pruss, insa, nu e un lucru lejer. Dimpotriva, e o treaba foarte migaloasa si dificila, chiar obositoare. In final, insa, efortul se merita.

Cartea e impratita in 11 capitole, zece dintre ele discutind aspecte de interes general pentru  ideologia sexuala contemporana. Pruss ia fiecare subiect, prezinta pozitia seculara a subiectului, iar apoi pozitia crestina, opinind in final de ce pozitia crestina e mai logica si de fapt si utila societatii. Analiza lui Pruss e interesanta pentru ca nu e bazata exclusiv pe textele bine cunoscute ale Scripturii, ci si pe textele anonime crestine relevante ale primelor veacuri ale crestinismului, cit si practicile traditionale crestine privind sexualitatea.

Interesanta si informativa e descrierea moravurilor si practicilor sexuale ale primelor secole in care s-a nascut crestinismul si modul in care perspectiva crestina a sexualitatii a inlocuit, in doar citeva secole, gandirea antica privind sexualitatea si rolul ei in societate.

Capitolul 2 al cartii explica formele in care se manifesta dragostea, forma suprema a ei fiind uniunea in intimitate intre sot si sotie. Sexualitatea e un aspect important, chiar central, al fiintei umane, discuta Pruss, dar potrivit numai in cadrul relatiilor de casatorie. Sexualitatea e o trasatura cu care se naste fiecare fiinta umana si graviteaza in mod firesc de-a lungul vietii spre uniunea “intr-un singur trup” al femeii si barbatului. In alte cuvinte, doctrina crestina a uniunii dintre sot si sotie ca formind “un singur trup”, afirma Pruss, este o reflectie a evolutiei naturale a fintei umane spre casatorie si formarea unui trup unic marital. In afara acestui “trup unic”, zice Pruss, relatiile sexuale sunt fara sens.

Capitolul 3 descrie dorinta (desire) ca sentiment afectiv al fiintei umane. Ea duce spre intimitate cu scopul de a forma “un singur trup”, iar apoi procrearea. Dorinta manifestata doar cu scop de placere e gresita pentru ca nu are ca scop primordial formarea “unui singur trup” ori procrearea.

Semnificatia sexualitatii

Recomandam si Capitolul 4 in care Pruss discuta semnificatia sexualitatii (“meaningfullness of sexuality”). E un capitol foarte important pentru ca perspectiva crestina pe care Pruss o prezinta e opusul ideologiei sexuale seculare. Perspectiva crestina respinge sexul de ocazie (“casual sex”) tocmai pentru ca nu rezulta in formarea acelui “singur trup” care e fundamentul sexualitatii crestine. Sexul de ocazie cauta placere nu forjarea unei identitati comune intre barbat si femeie. Ori identitatea comuna poate fi realizata doar in cadrul casatoriei in care barbatul devine “sot” si femeia “sotie”. (Paginile 61-88)

Ca atare, relatiile sexuale intre persoane de acelasi sex sunt respinse pentru ca nu rezulta intr-un “singur trup” ci doar in placere. Ori placerea si satisfactia nu constituie, din perspectiva crestina, obiectivul ultim ori exclusiv al relatiilor sexuale. Din acelasi motiv, explica Pruss, pedofilia e un act pervers, el fiind incapabil de a forma “un singur trup”intre adult si minor. Si tot din acelasi motiv crestinismul respinge abuzul sexual, adulterul, divortul, violul, violenta domestica, violenta sexuala, pornografia, incestul, si alte manifestari perverse ale sexualitatii umane.

Un singur trup

Toate aceste practici sunt perpetuate din motive total diferite decit acela de a forma “un singur trup”. Formarea “unui singur trup”, afirma Pruss, este fundamentul eticii si invataturii crestine asupra sexualitatii. Asa a fost la Zidirea Lumii. (Facerea 2:24 “De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va uni cu femeia sa şi vor fi amândoi un trup”.) Asa a fost la intemeierea crestinismului. (Matei 19:4-6 “Drept răspuns, El le-a zis: „Oare n-aţi citit că Ziditorul, de la început i-a făcut parte bărbătească şi parte femeiască şi a zis: „De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de nevasta sa, şi cei doi vor fi un singur trup”? Aşa că nu mai sunt doi, ci un singur trup. Deci, ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă.”) Asta a fost practica crestinilor de milenii. E, deci, perspectiva crestina asupra sexualitatii superioara invataturilor contrare promovate de ideologia sexuala seculara? Fara indoiala.

Pornind de la premisa sexualitatii bazate pe formarea “unui singur trup”, Pruss accentueaza ca el se formeaza prin consimțământul femeii si al barbatului. In contrast, majoritatea celelorlalte practici sexuale nu se fundamenteaza pe consimțământ, pe egalitatea intre soti, si nu au in vedere alcătuirea “unui singur trup”. De acceea, continua Pruss, practicile sexuale străine crestinismului cauzeaza daune psihologice, si trebuie respinse si abolite.

Capitolul 4 e probabil punctul culminant al cartii lui Pruss. E intitulat “One Flesh, One Body”, adica “un singur trup”. In el Pruss face o analiza fascinanta a evolutiei in gandirea iudeo-crestina de la Facerea 2:24 pina in Noul Testament si demonstreaza consistenta perspectivei crestine asupra sexualitatii. De pe aceasta premisa Pruss isi continua argumentatia pe parcursul restului cartii lui, tratind subiecte de mare importanta. Casatoria din perspectiva crestina fiind formarea “unui singur trup”, consecinta logica este procrearea. Tot din perspectiva “unui singur trup”, Pruss explica cu elocventa si exceptiile, de exemplu cazurile de infertilitate, ori poligamia. Cu totul interesanta este discutia privind impactul tehnologiei asupra sexualitatii, familiei si casatoriei. Pruss explica de ce perspectiva crestina respinge contraceptivele (previne implinirea scopului procreativ al “singurului trup”); fertilizarea in-vitro; surogatul (adica absenta actului procreativ al “singurului trup”); casatoriile intre persoane de acelasi sex (care nici ele nu rezulta in formarea “unui singur trup”); poliamoria; practicile sexuale facilitate tehnologic pentru producerea placerii sexuale in afara casatoriei; tehnologia moderna care cauta sa se substituie obiectivului procreativ al “singurului trup”, si asa mai departe.

Celibatul

Capitolul11(final), de doar trei pagini, si cel mai scurt al cartii lui Pruss, priveste celibatul, o practica intilnita in Biblie si practicata in traditia crestina de mii de ani. Nu este celibatul, intreaba Pruss, o contradictie in raport cu scopul unitiv si procreativ al “singurului trup”? Pruss recunoaste ca nu poate da un raspuns cit de cit coerent acestei intrebari. Traditia crestina a privit celibatul ca pe un mod de viata superior casatoriei si vietii matrominiale. In final, Pruss pare sa dea un raspuns interesant, chair daca nu cu totul convingator: celibatul crestin e acceptabil daca are ca obiectiv unitatea dintre persoana necasatorita si Dumnezeu (Pagina 420). In casatorie, sotii isi investesc timpul si energia in relatia dintre ei. In contrast, zice Pruss, in celibat, individul isi investeste timpul si afectiunea in relatia lui cu Dumnezeu. Concluzia finala a lui Pruss: “Marriage is the normal state for human beings. To commit to abstain from marriage is, thus, a signficant gesture, a gesture that can signify the living on earth of the heavenly life that Christ has made possible by making the Kingdom of God be among us”. (“Casatoria este starea normala pentru fiintele umane. Decizia unei persoane de a se abtine de la casatorie este, deci, un gest semnificativ, unul care poate semnifica trairea inca aici pe pamint a vietii ceresti pe care Christos a facut-o posibila aducind Imparatia lui Dumnezeu aici intre noi”.)

Relevanța cărții lui Pruss

Importanta cartii lui Pruss este enorma, de la sine de inteles, si nu poate fi supraestimata. Lecturarea ei este obligatorie pentru fiecare preot, pastor, lider de tineret, terapeut ori consilier crestin preocupat de asaltul ideologiei sexuale contemporane asupra societatii civile si a vietii de familie. Pruss explica cursiv si coerent, intr-o terminologie seculara si relevanta, superioritatea perspectivei crestine asupra sexualitatii in raport cu ideologia sexuala globala. Cartea e obligatorie mai ales pentru apologetii crestini in dialogul lor cu apologetii seculari ai ideologiei sexuale seculare.

Recomandam o mica recenzie a cartii lui Pruss in engleza publicata in noiembrie anul trecut: http://www.thepublicdiscourse.com/2013/11/11074/  In acest link puteti citi 11 pagini din cartea lui Pruss http://undpress.nd.edu/book/P03014

HAPPY CANADA DAY!

Cititorii din Canada ne atentioneaza ca am facut o gafa saptamina trecuta cind am urat cititorilor nostri din SUA Happy July Fourth! Un cititor din Canada ne atentioneaza ca July 1 e Canada Day!

‎Bună ziua. Citesc cu multa atenție articolele d-voastra primite pe email. Probabil mulți alți romani din Canada fac la fel, pentru noi tradiționalismul și valorile noastre creștine au rămas la fel de importante ca atunci când trăiam în România. Când afirm asta am pe ce ma baza, în orașul în care locuiesc la o populație de 130.000 de locuitori (nu am idee cati sunt de origine romana) avem ‎trei biserici ortodoxe românești, pline pana la refuz duminica și cu ocazia celorlalte sărbători religioase importante. Plus alte patru sau chiar cinci biserici baptiste sau penticostale, aparținând tot comunității romanesti. Deci suntem o comunitate numeroasa și în Canada. Happy July Fourth pt. cititorii din USA ar putea fi‎ Happy July First pt. cititorii în Canada.Vă mulțumim pentru munca și efortul depus pentru păstrarea valorilor noastre tradiționale, intr-o vreme în care alții, mult mai puternici și cu resurse nelimitate, încearcă cu disperare sa ni le anihileze‎ pentru totdeauna. Romulus Nicola, Ontario, Canada

ULTIMUL CRESTIN DIN AFGANISTAN – OPINII

Stimati domni, Vreau sa va semnalez o inadvertenta in articolul despre Afganistan. Nu stiu daca mai retractati ceva acum dar e bine sa stiti. Ati scris: “Cu citiva ani in urma Talibanul a distrus ultima biserica crestina din Afganistan, efectiv eradicind crestinismul acolo” 1. Taliban in romana e singular. Deci ori sunt talibani ori e regimul taliban. 2. Adevarul e ca nu a existat nici o cladire de biserica in Afganistan in ultimul secol cu exceptia unei biserici construita la inceputul anilor ’70 de catre expatriati si pentru expatriati dar care si ea a fost demolata la ordinul primarului Kabulului de atunci. Asta a fost cu mai bine de 20 inainte de aparitia talibanilor.

Exista biserici clandestine ce se intalnesc in case. Oficial crestinismul nu e mentionat in constitutie nici macar ca minoritate alaturi de sikhism si hinduism care sunt mentionate.

 Impresionant articolul din NYT datele par credibile si se incadreaza in genul de situatii intalnite in Afganistan. Iosif insa mai are o optiune, sa se conecteze cu alti crestini afgani ce l-ar putea ajuta. E greu sa ii gaseasca, dar cu ajutorul internetului se poate. Binenteles ca asta discutia asta intre noi nu prea ajuta. Teza articolui insa e buna poate îi lipseste putin realismul. Daca Arabia Saudita, aliatul vechi al Americii nu acorda nici un fel de drepturi minoritati crestine ce putem astepta de la o tara mult mai inapoiata cum e Afganistanul. Cunosc realitatile afgane din experienta. Felicitari pentru munca buna ce o faceti. Dumnezeu sa va ajute in continuare. Cu respect. George Gavrus

VRETI SA FITI INFORMATI?

Buletinul informativ AFR apare in fiecare Marti si e dedicat mai mult stirilor de ultima ora, iar publicatia AFR online apare in fiecare Joi si e dedicata mai mult comentariilor si opiniilor. Cei care doriti sa primiti saptaminal stiri si comentarii la zi privind valorile si evenimentele legislative, politice si sociale care va afecteaza familiile, atit la nivel national cit si la nivel unional si international, sunteti invitati sa va abonati la buletinul informativ saptaminal AFR. Cum? Inregistrindu-va numele si adresa electronica pe pagina home a sitului nostru electronic www.alianta-familiilor.ro.

FACETI-NE CUNOSCUTI!

Faceti-ne cunoscuti familiilor si prietenilor d-tra. Dati mai departe mesajele noastre si incurajati-i sa se aboneze. Va multumim.

ANUNTURI 

Cei care doriti sa faceti anunturi prin intermediul AFR privind evenimente legate de familie si valori va rugam sa ni le transmiteti la office@alianta-familiilor.ro.

Alianta Familiilor din Romania

www.alianta-familiilor.ro

One thought on “Alexander Pruss: Perspectiva creștină asupra sexualității

  1. Pingback: Alexander Pruss: Perspectiva creștină asupra sexualității | Revista ARMONIA - Saltmin Media

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.