SILLICON VALLEY ȘI DEZUMANIZAREA NOASTRĂ

San JoseHow Sillicon Valley Shapes Our Future

Sunt relativ tineri. Sunt ambitiosi. Sunt agresivi. Se cred bravi și imbatabili. Doresc să schimbe lumea peste noapte. Au obiective bine definite în minte și caută să le aplice cu agresivitate și repeziciune la scară mondială. Disprețuiesc trecutul.

Valorile le sunt irelevante. Guvernele, statele, organizatiile politice și militare le urăsc. Le privesc ca pe niste obstacole în cale progresului. A unui progres imaginat și definit de ei. Disprețuiesc pe cei în vârstă. Disprețuiesc pe cei slabi. Disprețuiesc pe cei mai puțin amibițiosi ori mai putin inteligenți. Disprețuiesc educația și anii petrecuți în universitate, ani pe care îi considera o pierdere de timp si risipă de energie intelectuală. Iubesc competiția și doresc să triumfe asupra competitorilor lor cu orice preț. Sunt geloși.

Îi irită faptul că unele produse, cum ar fi Coca Cola, se găsesc în fiecare casă din lume, dar produsele ori ideile lor încă nu au fîcut înconjurul lumii. Dar acesta le este obiectivul. Dacă la Coca Cola i-a luat 100 de ani să ajungă în casa fiecărui om de pe planetă, ei vor să dobîndească același statut privilegiat și nivel de influență într-un an ori cîțiva ani. Cei mai ambițioși vor să domine lumea in doar jumătate de an. Sunt propulsați de impulsul de a inventa, de a descoperi, de a amplifica tehnologia fără a se gândi dacă ce vor să facă e util ori inutil pentru om, pentru societate.

Enigmaticii oameni ai lui Sillicon Valley

Cine sunt acești oameni? Ambitiosii, si, spun tot mai multi observatori, periculosii tineri intreprinzatori din Sillcon Valley. Pentru ei, legile, dreptul international, tribunalele, ori parlamentele, sunt obstacole care trebuie indepartate. Standardele morale sunt si ele bariere artificiale care trebuie eliminate. Doar o parte din piata mondiala nu le este suficienta. O vor in intregime si nu vor sa o imparta cu nimeni. Personajul lor favorit din istorie e Gingis Han, mongolul care a cucerit mai toata lumea de la Marea Nordului pina la Oceanul Pacific, deosebirea fiind ca daca el a facut-o prin sabie, ei vor sa o faca prin tehnologie. Religia lor e tehnologia, iar optimismul lor sunt fanteziile tehnologice. In aceasta religie a inteligentei artificiale semnificatia vietii umane e tehnologia si reducerea fiintei umane la nivelul unei masini sofisticate. Religia traditionala cedeaza in fata stiintei si tehnologiei si credinta in fata ratiunii.

Progresul tehnologic din doar ultimul deceniu ne-a tăiat răsuflarea. Trebuie, insa, sa ne intrebam daca nu cumva el, ori, si mai important, cei care sunt in spatele lui nu sunt, cumva, inamici ai valorilor si chiar ai fiintei umane? Nu cauta ei, de fapt, chiar dezumanizarea fiintei umane? Intrebarile acestea sunt cu atit mai relevante cu cît progresul tehnologic al doar ultimului deceniu, afirma unii observatori, corespunde unui inceput de epoci noi in istoria tehnologiei si a progresului stiintific, pe de o parte, si a relatiei progresului stiintific cu societatea umana si, in special, fiinta umana. Astazi,  dezvoltarea noilor tehnologii este exponentiala, nu liniara, si impactul noilor tehnologii este ca al unei avalanse: ori te dai la o parte, ori esti strivit, ori esti prins, volens nolens, in firele de paianjen si inertia noilor tehnologii.

Avalanșa tehnologică a zilelor noastre forțează o transformare socială impotriva voinței fiintelor umane, a guvernelor, a legilor si a institutiilor. Spre deosebire de avalansele tehnologice trecute, cele de astazi se produc la scară mondială, mult mai repede si ne influentează modul in care gândim si ne trăim viața.

Diferit deasemenea este că avalansele tehnologice contemporane sunt cauzate de doar cîteva sute de persoane si dintr-o singură locatie geografica – Sillicon Valley, o vale la 80 de kilometrii sud de San Francisco. Acești cîteva sute de indivizi, în marea lor majoritate tineri cu tendinte anarhiste, dar extrem de dotați si inteligenți, si cu inclinații tehnologice extraordinare, lucrează nonstop să ne modifice viața pentru a-și atinge scopurile si ambitiile personale.

Dumnezeul lor e tehnologia. Se pun in cursa chiar si cu natura umana si, in felul acesta, cu Dumnezeu si cu ordinea universului pe care vor sa o schimbe. Se autodefinesc ca “noii stăpîni ai universului“. Banii nu sunt singura ori principala lor motivatie. Nici consumerismul.

Motivatia ultimă este definirea si schimbarea modului in care ființele umane gândesc, trăiesc, se organizeaza social, si ce valori sunt utile ori de dorit si ce valori sunt inutile si necesită să fie eliminate.

Daca religia lui Wall Street e banul, religia lui Sillicon Valley e tehnologia si schimbarea, pretinsă înspre bine, a umanității prin intermediul exclusiv al tehnologiei si progresului tehnologic. Acestei ideologii i se inchină aharhiștii tehnologici. Este o ideologie care vor să o infiltreze în mintea fiecărei ființe umane, de la noi născuti pina la cei cu un picior in groapă. Ni se spune ca ceea ce vedem azi e doar inceputul. Vor urma, suntem informati, si alte capitole cu noi manifestari tehnologice in evolutia fiintei umane, dar de data asta propulsată nu de natură ci de tehnologie.

Spiegel International

Subiectul de astazi ne-a fost inspirat de un dosar publicat pe 4 martie in Spiegel International, How Sillicon Valley Shapes Our Future (“Cum Sillicon Valley ne modeleaza viitorul“) [Articolul poate fi citit aici: http://www.spiegel.de/international/germany/spiegel-cover-story-how-silicon-valley-shapes-our-future-a-1021557.html%5D

Anumite lucruri care le citim ori le învățăm din acest articol sunt incompatibile cu valorile umane.  Majoritatea companiilor tehnologice din Sillicon Valley nu angajaza femei. Femeile rămîn însărcinate si trebuie să-și întrerupă ascensiunea profesională, iar pe perioada de absență inovațiile tehnologice le depășesc. In plus, pentru Sillicon Valley egalitatea de șanse este o noțiune stranie cu toate că, se știe, schimbările tehnologice impun inegalități de șanse și condiție între oameni și țări.

In ultimii ani, dintre închinătorii la religia tehnologiei, s-au impus cîțiva mai bine cunoscuți. Ray Kurzwell e unul dintre ei. E numit “Profetul.” Pretinde să prezica viitorul tehnologic al omenirii. E văzut de multi ca un adevart geniu. Lucreaza pentru Google, are 19 doctorate onorifice si o sumedenie de inventii. Obiectivul lui e ca pîna in 2029 robotii sa atinga acelasi nivel de functionalitate ca ființele umane. In doar 14-15 ani, zice el, robotii vor fi la fel de inteligenti ca si fiintele umane. Robotii si oamenii vor deveni una, un proces pe care el îl numeste “singularitate” (“singularity”). Singularitatea, zice el, va imparti istoria în două, in epoca pre-singularitatii si epoca singularitatii. Ideile lui Kurtzwell au fost publicate in anii 90 in The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology.

Credința lui Kurzwell în tehnologie e atît de radicala încât crede că va trăi veșnic. Are 67 de ani dar e convins că in viitorul nu prea indepartat se va descoperi (ori inventa) elixirul tineretii care va permite fiintei umane sa traiasca vesnic. Isi extinde viata in mod artificial, luînd pastile, vitamine, enzime si minerale. Arata ca un om de 35 de ani. Acum 6 ani, Kurtzwell a fondat Singularity University, o institutie care critică pregătirea academica conventionala, promoveaza gândirea liniară, si pune in mințile studentilor intrebarea si obiectivul persistent: ce pot face eu (!) pentru a influența întreaga umanitate.

Sebastian Thrum e un alt ideolog si discipol al credintei in tehnologie. German la origine, Thrum e directorul Laboratorului de Inteligenta Artificiala de la Universitatea Stanford. Scopul lui e sa schimbe lumea si sa isi “maximalizeze pozitiv influenta in lume”. Frustrarea lui si a tehnocratilor din Sillicon Valley este ca politica si politicienii sunt obstacolul lor cel mai formidabil si incetinesc progresul tehnologic. Legile le privesc ca pe o povara, si isi dedica mult timp si energie sa isi promoveze agenda fara a incalca legislatiile politicienilor.

Peter Thief e tot de origine germana, un alt ideolog si apostol al religiei tehnocrate din Sillicon Valley. E vazut de colegii lui ca ideologul principal al credintei in tehnologie. Inamicii lui principali sunt politicienii din Washington si Bruxelles. Nici el nu crede in educatia traditionala care pentru el e o pierdere de timp. Cu ani in urma a lansat o fundatie care in fiecare an donează câte $100.000 la 20 de tineri sub 20 de ani să se lase de școală si să-și  lanseze propriile companii. Thief vede tehnologia si politica intr-o cursa pe viata si pe moarte. Cele doua nu pot exista impreuna, una trebuie sa biruiasca pe alta. Thief e convins ca in viitor tehnologia va diminua considerabil rolul politicii in lume, dar nu stie cum va arata societatea fara politica: democratie ori tiranie, haotica ori ordonata. E convins insa, ca in viitor, natiunile lumii, daca vor mai exista inca, vor fi divizate nu in tari bogate ori sarace, democratii ori tiranii, ci in tari tehnologizate, asa numitele tech nations, si tarile lasate in urma.

O uriasa inchisoare digitala. Exista o terminologie aparte pentru a defini si explica opitimismul fara precedent a tehnocratilor din Sillicon Valley: New Age Utopianism. Altii il numesc, mai simplu, California Ideology, adica Ideologia californiana. Sunt, insa, lucrurile astea utile? In cartea lui, The Circle (“Cercul”), britanicul Dave Eggers numeste viziunea lui Sillicon Valley, “a giant digital prison”, adica “o uriasa inchisoare digitala”. In acest gulag digital individul dispare, devine irelevant, si se topeste intr-o masa totalitara din care lipsesc politica si statul. Individul inceteaza a mai fi acel zoon politikon (“animal social”) despre care vorbeste Aristotel in Politica sa si care il deosebeste de animale. Sociabilitatea lui dispare. Reactioneaza la stimuli tehnologici. E sclavul tehnologiei nu stapinul ei. Nu cumva, incheie articolul din Spiegel International, ne pierdem dreptul de a face parte dintr-o comunitate umana ori, si mai radical, dreptul de a fi umani? Nu cumva am pierdut controlul asupra tehnologiei si suntem propulasi inainte impotriva vointei noastre, de unele forte pe care nu le vedem, dar le simtim, si de care ne este teama? Raspunsul inca ramine sa fie dat. AFR va recomanda: Articolul din Spiegel International poate fi citit aici: http://www.spiegel.de/international/germany/spiegel-cover-story-how-silicon-valley-shapes-our-future-a-1021557.html; Critica lui Dave Eggers, publicata in Mother Jones,  la adresa dezumanizarii fiintei umane prin tehnologie poate fi citita aici http://www.motherjones.com/media/2009/02/mojo-interview-dave-eggers

Recomandam deasemenea o recenzie facuta luna trecuta de London Review of Books a doua carti recent publicate privind robotizarea societatii si intitulat The Robots Are Coming (“Vin robotii”) http://www.lrb.co.uk/v37/n05/john-lanchester/the-robots-are-coming

SITUL AFR ANTIPORNOGRAFIE

In toamna v-am anuntat ca AFR va lansa un site web dedicat exclusiv combaterii pornografiei si a traficului de fiinte umane. Situl a fost lansat cu luni in urma. Se numeste Pornografia Raneste si a fost numit dupa o sugestie data noua de unul din cititorii nostri. Ii multumim. Situl poate fi accesat aici: www.PornografiaRaneste.ro. Va invitam sa-l vizitati in numar cit mai mare si sa va alaturati sitului ca prieteni ai nostri. Va rugam deasemenea sa ne semnalizati articole si materiale in limba romana pe acest subiect pentru a le publica pe situl nostru. Situl a fost facut de dl Alexandru Dragoman (AFR Constanta). Ii multumim. Situl e in constanta imbunatatire.

Va semnalizam ultimul material postat pe site. E un studiu care priveste sexualizarea copiilor in media. Studiul original, lung de 15 pagini, a fost publicat in engleza dar tradus in romaneste de voluntara noastra Bianca Toader. Nu avem cuvinte suficiente pentru a-i multumi si a ne exprima aprecierea fata de efortul ei enorm. Nadajduim ca si dvs sa va exprimati aprecierea citind si difuzind mai departe articolul: http://www.pornografiaraneste.ro/continut-sexual-auto-generat-descriind-tineri.html

 HRISTOS A INVIAT!

Urăm tuturor cititorilor nostri din Romania si diaspora care sărbătoresc Sfintele Paste un Paste Fericit si îi salutăm cu un calduros Hristos a Inviat! 

One thought on “SILLICON VALLEY ȘI DEZUMANIZAREA NOASTRĂ

  1. Pingback: Yuval Noah Harrari: Sapiens, o scurtă istorie a umanității | Revista ARMONIA - Saltmin Media

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.