Nelu Ciorba – Interviu pentru Romanian Times cu Florian GULER

514419863_1280x720

Desculți” – Homecoming, după 10 ani !

Anul acesta, 2016, fiind în area Los Angeles, în perioada 17-19 iunie 2016, am participat la prima întâlnire ”Desculți” de pe coasta de vest, și am putut să fiu părtaș la intâlnirea Desculți, in al 11-lea an de la înființare. Un vechi prieten și slujitorul inițiator al ”desculților”, Florian Guler, mi-a acordat un interviu pentru Romanian Times

N.C.: Ce înseamnă titlul “Desculți”

F.G.: Inainte te rog sa imi dai voie sa spun ceva despre cei implicati in sustinerea si slujirea la Desculti Homecoming. Eu sant doar moderatorul intalnirilor noastre. Dar dirijorii, instrumentistii, cantaretii, organizatorii sunt truditorii care duc la reusita intalnirilor prin Harul Lui Dumnezeu. Din pacate nu ai destul spatiu sa le pomenesc numele. Dar biserica din Hickory NC nu poate sa nu fie pomenita ca “leganul”intalnirilor Desculti Homecoming. Nu pot sa nu subliniez prezenta, colaborarea si suportul multor pastori din Asociatia Bisericilor Baptiste Romanesti din SUA, pentru reusita Intalnirilor noastre.

“Desculti” este un mod de cântare. “Desculti” este o stare, o atitudine față de Cântările Domnului. “Desculti” este porunca care leaga regulile muzicii si elibereaza duhul cântării.

A cânta “desculț” este a cânta cu inima si mintea, a te dărui căntării dincolo de directiile tehnice ale partiturii. Desculti este despre Cântareaîn Comun (congregate singing) care din pacate este socotita uneori, sora mai săraca de la “țară”a cîntării corale, cel putin intre românii din America.

N.C.: Cum au inceput “Desculti”?

  1. G.: Dupa aproape 30 de ani de cand ne-am risipit «printre popoare» am propus o reuniune a fostilor membrii a bisericii baptiste Sega din Arad, o seara de cîntare, poezie si amintire, Homecoming style. Dupa 15 ani de insistențe, s-a intamplat, in toamna 2005.

N.C.: Când si unde a fost prima intalnire?

F.G.: Simbata dimineata 12 nov 2005 ora 10 AM, intilnirea noastra a debutat cu o dezamagire crunta . Invitati au fost multi. S-au aratat 50 de persoane, mai putin de jumatate din numarul estimat initial. Este adevarat ca invitatia la intilnire a fost facuta “in spiritul dsculti”, adica mai mult ca si un zvon, si nu cu invitatii personale si scrise. S-a urmarit prezenta celor care doresc in adevar o intilnire si vor face eforturi sa afle informatii ferme despre intilnire, si acest lucru s-a intimplat in adevar. Dezamagirea si amaraciunea au fost vocalizate pina la nivelul cind mi se parea ca vom sfirsi inainte de a incepe. Prezenta membrilor bisericii din Hickory, si a unui grup de curticeni de la Chicago a facut sa ne simtim cumva mingaiati, ca si prezenta a doi dintre prietenii nostrii din Romania veniti special pentru aceasta ocazie.

Intilnirea noastra a inceput si s-a incheiat diferit fata de toate intilnirile la care am participat vreodata. Conform psalmului 47:1, ne-am ridicat in picioare si am batut din palme in cinstea Domnului. Asa am inceput.

Am incheiat oficial cu cintarea: “O, ce frumoasa esti iubita, Biserica Mireasa Mea!/Ce minunate sint aceste podoabe ce te fac asa./ John Mich a cintat-o cu atita simt si emotie ca asistenta s-a “ingropat” in liniste.( de atunci incheiem intodeauna in acest mod, cu versurile lui Traian Dorz si muzica lui Nicolae Moldoveanu.)

Sambata noapte la ora 12 PM, unii dintre noi isi luase la revedere a treia oara. Ne-am despartit dupa inca o ora, dupa ce am cantat colindele.

Parafrazind pe Fericitul Augustin, aceste “Sarbatori in Cinstea Domnului” ii fac pe frati si surori mai potriviti si mai eficienti membrii in bisericile locale. Pentru ca bisericile locale ramin centrul slujirii si partasiei noastre.

N.C.: Cine sunt participantii la intâlniri?

F.G.: Participantii la intilnire, nu sunt tratati ca si spectatori ei devin automat membri ai “grupului” Ei sant membrii diferitelor biserici locale pe langa baptisti si penticostali, uneori au participat si frati si surori ortodocsi. (una sau doua familii). La intalnirea din 20-23 oct 2006, adica la a doua intalnire Desculti Homecoming, ne-seganii au fost de aproape trei ori mai numerosi decit seganii.

Ajutati de afisajul electronic al cuvinteleor si directionati discret de dirijori talentati ,ei devinimediat parte a cea ce se intimpla acolo. Toti participantii ocupa locurile in banci si fiecare cinta de la locul lui, daca este cintaret cinta o voce pe care o stie daca nu pur si simplu cinta. Este insa o conditie. Esti indemnat sa cinti ca si cum tu ai fi scris cintarea si sa o exprimi cit de bine poti in atitudine si simtire.

N.C.: In afară de cântări ce altceava se serveste?

F.G.: Locul predicilor obisnuite este luat de marturii personale scurte si diverse experiente crestine. Totul se produce spontan, inspiratia si improvizatia par a fi regula. Iar Domnul este prilejul cintarii.

Marturiile si meditatiile sunt limitate la 5 minute. Barbati si femei se vor ridica daca simt nevoia si marturisec o experienta, sau o meditaie. Mărturia este o istorie si nu o filosofie, ea trebuie facuta concis si cu cat ma multa implicare personala. Daca o marturie este mai lunga ea se poate prezentata in reprize.

N.C.: Care e scopul pe lunga durata?

F.G.: Avind in vedere “analfabetismul” meu in domeniul muzical, nu sunt calificat sa fac o apreciere a performantei, dar pot sa fac o evaluare a pasiunii cu care se cântă.

In opinia mea pasiune cu care se face cintarea crestina, este mult mai importanta decit performanta. Performanta impresioneaza, iar pasiunea inspira..

Fara sa facem rabat la calitate si la virtuozitate, trebuie sa realizam armonia si prin atitudinea cu care facem cintarea. Incercam sa readucem in atentia crestinilor imnurile si cantarea in comun. In primii 500 de ani ai bisericii cantarea in comun a fost singurul mod de cantare. Nu sunt impotriva cantarii profesioniste in biserica, dar impotriva tendintei de a exclude cantarea in comun. Semnalizez ca am aflat pe internet dspre o biserica americana, acum vre-o 4 ani, care a provocat o intalnire cu toti crestinii din jur dornici sa cante., S-au adunat 1500 de oameni si au cantat peste 2 ore doar cantari in comun.

N.C.: In ce consta originaliatea intalnirilor?

F.G.: Originalitatea “Intalnirii desculti” este spontaneitatea, improvizatia prin influenta Duhului Sfant, si implicarea tuturor participantilor. Spre deosebire de partasiile obisnuite cand numai un anumit grup slujeste (se produce) cand in mod implicit apare si o tendinta de a impresiona audienta , prin performanta, “Intalnirile desculti “Isi propun sa inspire participantii la inchinare, prin pasiune, stimuland implicarea personala.

La intalniri am adoptat un anumit principiu pe care l-am numit:“Retragerea din centru.”Orice miscare sau activitate care se roteste in jurul unui om a sfarsit curand in faliment, din cauza fortelor centrifuge inevitabile pe care omul le induce. Singurul care poate sta in mijloc este Acela care “le-a aratat mainile si coasta strapunse”. Iata de ce descurajam continuu orice tendinta de ”show” la intalniri, pentru a mentine un sentiment de participare colectiva maxima. Unul dintre lucrurile de la care nu abdicam este ca nu putem canta ”Cantarile Domnului pe pamant strain”.Pamantul cantarii este “inima buna” de acea insistam asupraneinstrainarii pamantului cantarii, prin orice fel de necuratie si netraire in lumina.

N.C.: Ce va ține impreuna?

F.G.: Numai Harul!. Intalnirile ne inspira mereu, invatam impreuna din mers, suntem preocupati sa formulam o anumita “folosofie” a grupului care sa ne tina impreuna, sa invatam unii de la altii si sa cladim memorii si experiente impreuna, tineri si batrani . Prezenta tinerilor la “Desculti” Homecoming a fost si este in crestere nu doar in numar dar mai ales in entuziasm.

A Lauda si inchinarea prin cântarea in comun, acceptrea reciproca , tineri si batrani, da un dinamism special intalnirilor noastre. Intalnirile nu au spectatori, toata lumea si fiecare este un participant. Chiar daca sant, au fost si vor fi mereu tensiuni intre generatii, pastram tensiunile, continuam dezbaterile si sarbatoarea la desculti.

B Exprimarea libera a bucuriei pe fete si in gesturi, (batutul din palme, ridicarea mainilor uneori) ne stimuleaza reciproc, pe unii pana la lacrimi.

C Marturiile personale, proaspete si simple, sunt mostre de viata care ne zidesc.

Continue reading Romanian Times

Advertisements

One thought on “Nelu Ciorba – Interviu pentru Romanian Times cu Florian GULER

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s