Bogdan Duca – Eseu de excepție despre eșecul moral al civilizației euro-atlantice.

1dbf7adUn fost ministru de externe îl califică drept “un text de o excepțională profunzime și o acută necesitate”

de Andrei Nicolae

Teologul, cercetătorul și observatorul politic Bogdan Duca a scris pe facebook o analiză succintă a crizei morale prin care trece lumea euro-atlantică.

Textul a stârnit deja o dezbatere pe facebook, în discuție implicându-se și fostul ministru de externe, Adrian Severin, care a spus că este vorba despre “un text de o excepțională profunzime și o acută necesitate. A atinge pur și simplu comanda „like” ca reacție la acest text ar fi pentru mine un gest de superficialitate. Simt nevoia să îl recitesc și să îi aprofundez mesajul. Ceea ce pot spune după o primă lectură este că avem în față un text de o excepțională profunzime și o acută necesitate. Ca practician al relațiilor internaționale și observator al ordinii mondiale, am afirmat și reafirm că lumea se află, printre altele, într-o gravă criză morală. Aceasta stă cumva la originea tuturor celorlalte crize, sintetizate în criza ordinii globale. Acestea fiind deocamdată spuse, vă fac sugestia de a reflecta și asupra următoarelor două aspecte: 1. Occidentul a adoptat, totuși, în politica sa externă, mesajul creștin (în special cel al Vechiului Testament), discursul său, care îi precede și fundamentează acțiunea, făcând referire la „pământul promis” (respectiv felul de viață occidental), la „mântuire” (prin adoptarea valorilor occidentale), la împărțirea lumii în „damnați” și „salvați” (justificând intervenția neoconservatoare în spirit calvinist). 2. Occidentul a adoptat laicitatea dar numai în interiorul granițelor sale politice iar nu și în relațiile internaționale, acolo unde se comportă asemenea unui „mare preot secular”, și unde libertartea se confundă cu dreptul de a accepta fără crâcnire dogma occidentală. Ceea ce pot spune după o primă lectură este că avem în față un text de o excepțională profunzime și o acută necesitate. Ca practician al relațiilor internaționale și observator al ordinii mondiale, am afirmat și reafirm că lumea se află, printre altele, într-o gravă criză morală. Aceasta stă cumva la originea tuturor celorlalte crize, sintetizate în criza ordinii globale. Acestea fiind deocamdată spuse, vă fac sugestia de a reflecta și asupra următoarelor două aspecte: 1. Occidentul a adoptat, totuși, în politica sa externă, mesajul creștin (în special cel al Vechiului Testament), discursul său, care îi precede și fundamentează acțiunea, făcând referire la „pământul promis” (respectiv felul de viață occidental), la „mântuire” (prin adoptarea valorilor occidentale), la împărțirea lumii în „damnați” și „salvați” (justificând intervenția neoconservatoare în spirit calvinist). 2. Occidentul a adoptat laicitatea dar numai în interiorul granițelor sale politice iar nu și în relațiile internaționale, acolo unde se comportă asemenea unui „mare preot secular”, și unde libertartea se confundă cu dreptul de a accepta fără crâcnire dogma occidentală”, a scris Severin.

Iată textul lui Bogdan Duca:

Civilizația euro-atlantică este, indubitabil, cea mai prosperă, cea mai eficientă și cea mai bine așezată economic dintre toate.
Însă eșecul ei este unul moral.
Ambiția civilizației euro-atlantice a fost, de la Iluminism încoace, aceea de a se rupe de morala creștină și a construi în locul ei o morală autonomă, o etică burgheză, confortabilă, în același timp dogmatică și flexibilă. Dar, lucru foarte important, această morală era musai să fie universală, să fie vandabilă- precum Coca Cola sau McDonaldsul- în orice colț de lume. Și pentru asta era musai să fie o etică atee, o etică materialistă și dialectică.
Morala euro-atlantică nu are nevoie de Dumnezeu în ecuație, nici de ideea de revelație. nu își așează fundamentul nici pe muntele Sinai, nici pe muntele Măslinilor și nici în vreo biserică medievală. Ea, spre deosebire de orice altă sistematizare morală, refuză ceea ce am putea numi “perspectiva lui Dumnezeu”.
Ce e aceea “perspectiva lui Dumnezeu”? Conștientizarea- pe care orice om cu adevărat conștient de credința sa o are- că Divinitatea are o privire mult mai generoasă decât omul și că ceea ce nouă ni se pare bun, respectiv rău, din colțul nostru, poate căpăta cu totul alte sensuri și înțelesuri privit din perspectiva Divinului și a Revelației.
În schimb, operează cu termeni vagi care, de-teologizați, pot spune totul sau nimic.
Continue Reading Active News
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s